Gaya Hendricksa nauka kochanie siebie

Gay Hendricks, Learning To Love Yourself (Nauczyć się kochać siebie), 2011 



Oto fragment z książki:


To był krytyczny moment w mojej pracy. Przez wiele lat szukałem odpowiedzi na jedno pytanie: Jak możemy doprowadzić do zmiany samych siebie? Chciałem poznać najbardziej podstawowe procesy, dzięki którym moglibyśmy zmienić siebie, nasze relacje i otaczający nas świat. To pytanie doprowadziło mnie do poradnictwa psychologicznego i do doktoratu; wysłało mnie na setki wykładów, zmusiło do przeczytania tysięcy książek i czasopism oraz wysłuchania dziesiątek profesorów, guru i mędrców. Wciąż nie znałem odpowiedzi. Właściwie znałem wiele teorii i faktów, ale nie wiedziałem nic, co przemawiałoby do mojego własnym serca i umysłu. Teraz pytanie nabrało tempa, ponieważ miałem rozpocząć nową pracę jako profesor odpowiedzialny za szkolenie terapeutów. Za tydzień miałem stanąć przed moją pierwszą klasą. Chociaż miałem swój bezdenny worek faktów i teorii, wiedziałem, że nie będę czuć się usatysfakcjonowany wygłaszając zgromadzoną mądrość mojej dziedziny. Chciałem nauczać tego, co wiedziałem, że jest prawdziwe z mojego własnego doświadczenia.

Moment

Szedłem górską ścieżką, kiedy przyszła na mnie chwila. Wpadło mi do głowy, że Budda postanowił siedzieć pod drzewem, dopóki nie osiągnie oświecenia. W tym momencie zdecydowałem, że muszę zatrzymać się i poczekać, aż będę miał odpowiedzi. W mgnieniu oka zdałem sobie sprawę, że szukałem odpowiedzi na zewnątrz. Nigdy tak naprawdę nie skierowałem tego pytania do mojego własnego doświadczenia. Zaprosiłem wszystkich oprócz siebie. Nagle mój umysł stał się spokojny i zelektryzowany jak powietrze tuż przed burzą. Zadawać sobie pytanie, zaufać mojemu własnemu doświadczeniu - wydawało się tak oburzającym pomysłem, że zrobiłem to natychmiast.
W myślach sformułowałem pytanie:
– Co możemy zrobić, aby doprowadzić do transformacji?
Kolejne pytanie spontanicznie doszło do głosu:
– Jak radzić sobie z negatywnymi uczuciami, aby nie powracały?
Potem kolejny:
– Co mogę zrobić, aby moje życie płynęło łatwo i swobodnie?

Sekundę lub dwie później, odpowiedzi na te pytania padły we mnie, nie intelektualnie, ale w formie elektrycznej fali upojnego doznania, które objęło moje ciało od nóg do głowy. Zatoczyłem się pod drzewami, oszołomiony pod wpływem energii. Czułem się tak, jakby łagodny pociąg towarowy przetoczył się przez moje ciało. Sposób, w jaki powitałem energię, sprawił, że doświadczyłem różnicy w jej odczuwaniu. Gdy rozluźniałem moje ciało i poruszałem się wraz z nią, pozwalając, aby energia przetoczyła się przeze mnie, poczułem energię jako ekstatyczne, dobre uczucie. Jeśli się naprężałem lub przestawałem pozwalać sobie na poruszanie się z energią, nie czułem się tak dobrze. Energia nadal pulsowała we mnie przez większą część godziny, podczas gdy ja poruszałem się i tańczyłem, i napinałem moje ciało w ciszy lasu. Po jakimś czasie energia ucichła i odkryłem z wielką radością i zdziwieniem, że mam teraz wszystkie odpowiedzi na moje pytania. Czułem głęboką metodologiczną znajomość odpowiedzi wraz z poczuciem radości i spełnienia w moim ciele. Czułem się tak, jakby we mnie energia pozostawiła po sobie trwały ślad odpowiedzi.

Przez kilka następnych minut smakowałem odpowiedzi na moje wielkie pytania. Odkryłem także, że gdybym chciał dowiedzieć się czegoś więcej na temat któregokolwiek z pytań, musiałem tylko zrelaksować się w energii w moim ciele, a odpowiedzi pojawiały się spontanicznie w moim umyśle. To był zupełnie nowy sposób poznania i czułem się tym głęboko odżywiony.

Po pierwsze, oto była odpowiedź na moje pytanie o to, jak radzić sobie ze wszystkimi uczuciami gniewu i smutku, które we mnie się przetwarzały. Odpowiedź była prosta: Poczuj uczucia w swoim ciele - nie wyobrażaj sobie ich w swoim umyśle. Bądź z nimi, kierując do nich wrażliwą świadomość. Poczuj je tak intensywnie, jak tylko potrafisz, i kochaj siebie za ich odczuwanie. Byłem oszołomiony tą odpowiedzią. Przez całe życie starałem się rozgryźć umysłem, jak radzić sobie z uczuciami, a teraz uświadomiłem sobie, że sposób radzenia sobie z nimi wcale nie jest mentalny! Zostałem uwięziony przez mój dumny intelekt, myśląc, że istnieje jakiś sposób radzenia sobie z uczuciami poprzez mentalną manipulację. Odpowiedź wskazywała, że uczucia należy jedynie odczuwać; rozwiązanie było poza zasięgiem umysłu. To było tak obce dla mojego zwykłego sposobu myślenia, że poszedłem naprzód i zrobiłem to od razu.

Zamiast próbować wyrwać się, jak zawsze, z moich uczuć, po prostu stałem i pozwalałem, by wszystkie moje uczucia mnie obmywały. Poddałem się samotności, strachowi i tęsknocie. Zaprosiłem całą złość, którą zawsze tłumiłem pod moją fascynującą fasadą. Fale udręki i smutku wyłoniły się z mojej piersi i zalały mnie. Po prostu otworzyłem się na to, co tam było. Przez pół godziny stałem pod drzewami i tańczyłem z falami uczuć, kiedy się pojawiały. Moje ciało było potokiem emocji i konfliktów, aż nagle wszystko ucichło i poczułem ciepły, spokojny blask w całym ciele i umyśle. Potem poświata zmieniła się w przypływ radości, gdy zdałem sobie sprawę z tego, czego się nauczyłem.

Wraz z odpowiedzią na pytanie, jak radzić sobie z uczuciami, pojawiła się odpowiedź na moje pytanie o to, co powoduje transformację. Widziałem bardzo wyraźnie, że opór sprawia, że życie jest bolesne i skomplikowane. Przez całe życie opierałem się rzeczywistości, a opierając się jej, opierałem się jej zaakceptowaniu, opierałem się jej odczuwaniu. Kiedykolwiek odczuwałem uczucie, takie jak strach, natychmiast sprzeciwiałem się temu i próbowałem to uciszyć. Wydawało mi się, że całe moje życie stanowiło jeden wielki opór: przeciw moim uczuciom, przeciw miłości, przeciw mojej własnej energii i potencjałowi. W tym momencie postanowiłem przestać się opierać. Nagle wszystko się zmieniło. W chwili, gdy przestałem się opierać, mogłem powitać wszystkich z miłością. Otworzyłem się, aby zaakceptować wcześniej nie kochane części siebie. W końcu, czego te części ode mnie potrzebowały, jeśli nie mojej miłość? Kiedy porzuciłem swój opór, poczułem się całkowicie połączony z samym sobą. Byłem wolny i ożywiony, nagle poruszając się z rzeką zamiast z nią walczyć. Jak sądzę, była to pierwsza świadoma chwila mojego spokoju. To był mój dzień odrodzenia.

W praktyce

Chcę dalej badać opór, ponieważ w tamtym czasie uważałem, że jest to podstawowy problem, który napotykamy w naszym rozwoju psychicznym. Przez całe nasze życie mamy doświadczenia takie jak strach, smutek, seksualność, rzeczy, których pragniemy, kreatywne impulsy. Uczymy się opierać tym doświadczeniom, albo dlatego, że mamy oprzeć się im przez rodziców i społeczeństwo, albo dlatego, że nie wiemy, co zrobić z tymi przeżyciami w tym czasie. Weźmy seksualność jako przykład. Możemy opierać się naszym seksualnym uczuciom, ponieważ otrzymaliśmy jawne lub ukryte wiadomości od innych ludzi, że nie powinniśmy pozwalać sobie na doświadczanie naszej seksualności. Jednak nawet w przypadku braku takich wiadomości możemy zdecydować się na własne opieranie się seksualności, ponieważ nie wiemy, co z nią zrobić. Otwarcie się na to byłoby otwarciem puszki Pandory.

Kiedy opieramy się naszemu doświadczeniu, pojawiają się pewne przewidywalne rezultaty. Po pierwsze, tracimy nasz bezpośredni związek z życiem. Ponieważ nasze osobiste doświadczenie jest naszą bezpośrednią odpowiedzią na życie, opieranie się temu polega na zaczynaniu postrzegania życia poprzez mgłę naszych wierzeń, opinii i uwarunkowanych reakcji: poprzez zasłonę umysłu. Pragniemy jasnego, bezpośredniego doświadczenia; nie jesteśmy zadowoleni z oglądania życia przez zasłonę. Kolejnym rezultatem oporu przed naszym doświadczeniem jest to, że zaczynamy go dramatyzować. Aby kontynuować na przykładzie seksualności, gdy opieramy się doświadczaniu głęboko naszych uczuć seksualnych, dramatyzujemy seksualność, fantazjując o seksie, flirtując, martwiąc się o seks i kształtując przekonania na temat seksu. Freud oczywiście przeszedł do historii, pierwszy zauważając w swojej praktyce, jak wiele osób, które opierały się swojej seksualności, udramatyzowało ją do punktu, w którym pojawiły się objawy medyczne.

Wydaje się, że jednym podstawowym problemem życia jest opór wobec doświadczenia. Logiczne rozwiązanie tego problemu polega na tym, aby stać się gotowym doświadczyć tego, czego doświadczamy, i że ta mała rzecz jest tak niewiarygodnie prosta, ale tak trudna, że większość ludzi jest zadowolona z życia w świecie unikania doświadczeń, dramatu, cienia.

Rezultaty tego przełomowego momentu ujawniły się w moim życiu. Kilka dni później zrobiłem pierwszą sesję terapii, w której wreszcie czułam się dobrze. Kobieta skonsultowała się ze mną w sprawie pewnych swoich obaw, a także niektórych decyzji życiowych, które musiała podjąć. Najpierw zajmowaliśmy się lękami. Zamiast próbować odwieść ją od poczucia lęku, tak jak mogłem to zrobić tydzień temu, pomogłem jej otworzyć się na strach, pozwalając jej poczuć, że to się skończy. Kiedy doszła do kresu strachu, który trwał około piętnastu minut, zdarzył się mały cud. Decyzje, które musiała podjąć, które wydawały się cierniste i groźne, zanim pozwoliła sobie na odczuwanie strachu, przyszły jej do głowy spontanicznie i bez wysiłku. Widziała ścieżkę, którą musiała pokonać, ruchy, które musiała wykonać, wymagane działania. To tak, jakby pozwalała sobie doświadczyć rzeczy w taki sposób, jakby łączyły ją z jakimś wewnętrznym rezerwuarem kreatywności. Byłem poruszony.

Wkrótce po tym, jak nauczyłem się kochać siebie w tej pierwszej chwili, zaobserwowałem jak inny mój pradawny wzór ulega rozpuszczeniu. Przez całe moje życie pragnąłem miłości, jednocześnie odpychając ją. Docieram do ludzi, a potem robię coś, żeby ich odepchnąć.

Po tym momencie w lesie zobaczyłem, że stary wzorzec opierał się na głębokim przekonaniu, że jestem antypatyczny. Kiedy poczułem miłość do siebie, odkryłem, że nagle mogłem otrzymać miłość od innych bez odpychania jej w tym samym czasie. W ciągu tygodnia lub dwóch spotkałem niezwykle kochającą kobietę, z którą stworzyłem pierwszą prawdziwie satysfakcjonującą miłość mojego życia.

Teraz złe wieści. Uczenie się kochania siebie oznacza rozszerzanie się na nowy poziom świadomości, a wraz z nią świadomość nowych wyzwań. Nauka miłości oznacza, że zobaczymy więcej, co trzeba kochać. Kiedy badamy ciemny pokój jedynie ze świecą, widzimy tylko niejasne zarysy rzeczy. Dać nam potężne światło, takie jak światło miłości, i widzimy każdy mały zakamarek, cały pył i pajęczyny, wszystkie zagracenia, każdą niedoskonałość. Krótko mówiąc, widzimy wszystko, co należy kochać. Wtedy życie staje się procesem miłosnego rozrostu tego pokoju, a wiesz, jak nienawidzimy sprzątania domu. Miłość niesie ze sobą udoskonalenie naszej wizji. Zamiast widzieć pracę domową jako przekleństwo, możemy zacząć postrzegać ją jako zbiór możliwości rozwijania się w miłości. Dzięki takiej postawie życie staje się bogate i pełne pasji.

Gdyby tylko istniała gwarancja, że nauka miłości sprawi, że będziemy mogli odejść na emeryturę i nigdy więcej nie poczujemy się wypchnięci ze środka! Zamiast tego możemy zagwarantować tylko przeciwieństwo. Uczenie się kochać siebie spowoduje, że w twojej świadomości pojawi się kolejna rzecz, którą należy kochać, i staniesz się przez nią rozciągnięty, czasem do granic możliwości. Zapomnisz, jak to często robię, kochać siebie aż do ostatniej chwili, wtedy znowu będziesz pamiętać, tylko po to, aby zapomnieć i pamiętać. Dostaniesz to i stracisz milion razy. I to naprawdę nie ma znaczenia, ponieważ zasadnicza transformacja ma miejsce w chwili, gdy jesteś gotów kochać. Pragnienie kochania siebie oznacza, że witamy życie raczej akceptacją niż oporem. Podchodzenie do życia ze stanowiska gotowości oznacza, że zmieniłeś jedną rzecz, którą trzeba zmienić.

Dla mnie zmieniło to wszystko. Życie nabrało wielkiej radości i głębi. Przed tym momentem czułem, że przez całe życie byłem znudzony. Po tym zdarzeniu wszystko rozwijało się z pasją. Moja praca jako terapeuty i nauczyciela stała się błogosławieństwem, a nie ciężarem. Kiedy zaczynam dzień, czuję się naprawdę dobrze wiedząc, że będę miał okazję pomóc ludziom w nauce pokochania siebie i jednocześnie ucząc się głębiej kochać.

Kiedy doświadczamy tego, czego doświadczamy, dopasowujemy się do tego, co faktycznie jest. Przestajemy udawać, że tak nie jest. To jest źródło ogromnej mocy w naszym życiu. Mistrzowie to ludzie, którzy pozwalają sobie i innym być takimi, jakimi są. Akceptacja tego, co prawdziwe, jest także źródłem kreatywności. Kiedy dopasowujemy się do tego, co jest prawdą w nas samych, wydaje się, że otwiera nas to na więcej prawdy. A co lepszego może być w życiu, niż otwaranie się na większą moc, jasność, prawdę i miłość?

 * * *

"Kiedy nie kochamy siebie głęboko, zawsze szukamy kogoś, kto zrobi to za nas… Od innych wymagamy miłości, którą nie darzymy sobie. Kiedy kochasz i akceptujesz siebie głęboko i bezwarunkowo za wszystko, czym jesteś i czym nie jesteś, przyciągasz ludzi, którzy kochają siebie. Tak zaczyna się magia – a relacje stają się partnerstwem na drodze do miłości." 
- Gay i Katie Hendricks
* * *

Niezbyt powszechna Złota Zasada

Oto koncepcja, która całkowicie zmieni sposób, w jaki patrzysz na interakcje między tobą a twoim partnerem (i właściwie każdym):

Od innych oczekujemy tego, czego sami sobie nie dajemy.

Skoro sam nie zapewniasz czegoś dla siebie, szukasz tego u osób, które są najbliżej Ciebie - i bardzo cię porusza, gdy nie dostaniesz tego od nich.

Jeśli nie mówisz dla siebie uprzejmy, będziesz miał tendencję do najeżania się na najmniejszy brak uprzejmości.

Jeśli masz skłonność do bycia swoim najgorszym krytykiem, prawdopodobnie poczujesz, że nie możesz zrobić nic dobrze ze swoim partnerem.

Jeśli odpuścisz sobie i wrócisz do palenia papierosów, możesz poczuć się urażony, gdy twój partner nie zamierza brać w tym udziału.

Przede wszystkim, gdy nie kochasz siebie, zawsze będziesz szukał znaków, że twój partner cię nie kocha.

Wszystko czego potrzebujesz to (własna) miłość

Prawie każdy problem z relacjami, jaki możesz mieć, jest w rzeczywistości problemem z nauczeniem się kochania siebie.

Posiadanie miłości własnej nie podlega negocjacjom. Jest równie ważne, jak powietrze, którym oddychasz. A jeśli nie kochasz siebie, zawsze będziesz szukał tej miłości u kogoś innego.

Problem polega oczywiście na tym, że NIKT nie może ci dać miłości własnej - musi pochodzić od ciebie.

Większość z nas nie wie, że cierpimy na brak miłości własnej, dopóki nie wejdziemy w związek. Intymne relacje są jak wskaźniki temperatury dla własnej miłości. Kiedy jesteś sam, nie napotykasz typowych wyzwalaczy, które wskazywałyby na brak miłości własnej. Ale związek wzbudzi nasze najgłębsze potrzeby i obawy.

Nagle posiadasz wbudowany miernik miłości własnej - swojego partnera. Kiedy twój rezerwuar miłości własnej jest pełny, nie polegasz na swoim partnerze, aby "cię wypełnił”. Jeśli twój partner ma zły dzień lub jest między wami różnica zdań, możesz dać sobie miłość, której twój partner nie chce lub nie może się nią teraz dzielić.

Ale kiedy doświadczasz deficytu własnej miłości, będziesz bardzo wrażliwy na wszelkie potencjalne oznaki braku miłości. Kiedy twój partner nie jest w stu procentach kochający przez 100% czasu (co jest niemożliwe), obawiasz się porzucenia i czujesz, jakby odcięto cię od twoich zasobów miłości.

To będzie eskalować warczeniem na partnera, czepianiem się i narzekaniem - w ten sposób faktycznie odpychając miłość, której tak bardzo pragniesz.

To działa w obie strony

Kiedy twój partner mówi ci, że za dużo narzekasz lub, że nigdy nie będziesz zadowolony, on lub ona prawdopodobnie działa tak również z braku miłości własnej.

Będziesz wiedział, że to prawda, jeśli ty i twój partner wplątaliście się w ten sam chroniczny schemat przez jakiś okres czasu, a sytuacja wcale się nie poprawia. Widzisz, ludzie, którzy naprawdę się kochają, nie dają się uwikłać w trudne relacje. Przyciągają partnerów, którzy również mają zdrowy poziom miłości…


 * * *

Ćwiczenie: Kochanie siebie
Pomyśl o kimś, o czymś, co naprawdę, naprawdę łatwo jest ci kochać. Umówmy się, aby uniknąć uczuć mieszanych, wykluczamy z tego partnerów, rodziców i dzieci. Niektórzy wybierają dalszego krewnego, przyjaciela rodziny, który był dla nich jak dobra wróżka, albo małe dziecko. Można wybrać też zwierzęta: ulubione zwierzątko domowe, konia, na którym jeździłeś… Ja osobiście nie mogłem znaleźć żadnych osób ani zwierząt właściwych dla mnie, dlatego wybrałam krajobraz: malutki strumień płynący przez las.
Wiem, że niektórzy wybierają rośliny, jak różę, czy jabłoń pełną owoców.

Więc: zamknij oczy, przez chwilę rozluźniaj się i pomyśl o tej osobie, czy zwierzęciu, właśnie o tym, co z taką łatwością, całkowicie daje się kochać. Kontynuuj, aż poczujesz jak miłość płynie swobodnie i przyjemnie. Teraz przekieruj część tej miłości na siebie. Tak jakbyś odchylał szlauch ogrodowy, kierując go na siebie, pozwalając sobie na całkowite opłukanie siebie. Zauważ, jak czujesz i odbierasz to w ciele. Czy to doznanie ma jakąś temperaturę, kolor, fakturę? Posiedź z tym przez chwilę, ucząc się, jakie to uczucie, tak po prostu kochać siebie.
Jeszcze jeden, równie skuteczny sposób: wyobraź sobie, że to coś/ ten ktoś, kogo łatwo ci kochać jest w twoim sercu. Kochaj go w tym miejscu, aż uczucie stanie się silne i przyjemne. Następnie pozwól, aby ‘ta startowa myśl’ rozpuściła się w tobie, pozostawiając samo uczucie miłości.
Wypróbuj obie wersje techniki, i zdecyduj, która jest dla ciebie lepsza.

Ćwiczenie: kochanie siebie, gdy czujesz się dobrze

Pomyśl o czymś wspaniałym. Wygeneruj w sobie rodzaj pozytywnego uczucia. A teraz kochaj siebie, korzystając z techniki, którą właśnie wypróbowałeś, czując się wspaniale.
W jaki sposób modyfikuje to twoje doświadczenie?

Ćwiczenie: kochanie siebie, gdy czujesz się okropnie

A teraz pomyśl o czymś, o czym naprawdę nie chcesz myśleć. Pozostań w ciele czując, jakie to uczucie. Teraz kochaj siebie, czując się jednocześnie podle. Kochaj siebie, nie pomimo tego podłego uczucia, ale właśnie dlatego. Oczywiście nie chodzi o to, aby kochać samo to uczucie, ale o to, aby kochać siebie, znalazłszy się w tej sytuacji.
Na przykład, powiedzmy, że czujesz smutek. Jak to jest kochać siebie w ten prosty, niepowiązany żadnymi sznurami skojarzeń sposób, nie pomimo smutku, ale również w smutku, ze smutkiem? Z powodu smutku? Jak zmienia to twoje doświadczenie?
Albo wyobraź sobie sytuację, w której twój partner mówi, ‘słuchaj musimy pogadać’ i uderza cię znajomy strach. A teraz załóżmy, że siedzisz i słuchasz, cały czas kochając siebie, dokładnie taki, jaki jesteś, przerażony, broniący się i tak dalej. Jak zmienia to twoje doświadczenie?

Ćwiczenie: powracanie do tu i teraz: kochanie siebie z wdzięcznością
Jeśli poprzednie doświadczenie wprowadziło cię w rodzaj traumatycznego uczucia, czy też w innych momentach, w których potrzebujesz wrócić do siebie, zrób następujące:
Najpierw, kochaj siebie razem z tym stresującym uczuciem, właśnie za nie. Wzmocnij miłość tak mocno jak potrafisz. Jeśli to możliwe, dodaj jakiekolwiek uczucie szczęścia jakie jesteś w stanie wygenerować, do miłości i stresującego uczucia. Następnie zorientuj się w tu i teraz. Rozejrzyj się dookoła. A teraz pomyśl o czymś, za co jesteś wdzięczny.
To nie musi być coś wielkiego. Oddech wpływający do twoich płuc. Ciepłe skarpetki na nogach. Powietrze muskające twoją skórę. Wzmocnij uczucie wdzięczności, jako emocję, silne uczucie, jako sposób bycia.
Teraz doładuj ekstra to uczucie: kochaj siebie, czując jednocześnie wdzięczność. Przez kilka chwil utrzymuj jednocześnie uczucie wdzięczności i miłości do siebie. Powtórz, jeśli będzie trzeba. Technika ta, jest skuteczna, ponieważ zawsze, kiedy pozostaje w nas już tyko spokój, pokój i światło, tak naprawdę jesteśmy w przeszłości, odwiedzając starą traumę. Wdzięczność sprowadza nas do teraźniejszości. Tak przy okazji, nie ma to znaczenia, komu jesteś wdzięczny. Wdzięczność niekoniecznie zmienia coś dla boskości, świętych czy ziemi, czy kogokolwiek, komu jesteśmy akurat wdzięczni. Wdzięczność zmienia nas.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Fokusing – ogniskowanie uwagi na ciele

Niedominująca ręka Lucii Capacchione